مشاوره و خدمات علمی پژوهشی

چاپ مقاله شما در مجلات ISI - استخراج مقاله از پایان نامه و اخذ پذیرش از ژورنال های ISI و ISC و علمی پژوهشی - ترجمه تخصصی حسابداری مالی و مدیریت، روانشناسی و ... - برای مشاوره و راهنمایی و پاسخ به سوالات دانشجویان

مشاوره و خدمات علمی پژوهشی

چاپ مقاله شما در مجلات ISI - استخراج مقاله از پایان نامه و اخذ پذیرش از ژورنال های ISI و ISC و علمی پژوهشی - ترجمه تخصصی حسابداری مالی و مدیریت، روانشناسی و ... - برای مشاوره و راهنمایی و پاسخ به سوالات دانشجویان

یک راه خیلی ساده برای تشخیص آی اس آی بودن یک مجله



یکی از شایعترین سوالاتی که دریافت می کنم موضوع تایید آی اس آی بودن یک مجله است. برخی مجلات می گویند که آی اس آی هستند و وقتی به سایت تامسون روترز می رویم نام مجله در آنجا حاضر نیست.

امروز یکی از آن ایمیلها را مجددا دریافت کردم با شرح زیر:

متن سوال واصله:

بسمه تعالی

با سلام خدمت شما استاد گرامی و محقق ارجمند، سپاس از اطلاعات مفیدی که در سایت خود برای جامعه علمی فراهم نمودید. من حدود یکسال است که با سایت شما آشنا شده ام و تقریبا همه مطالبی را که آپ میکنید مطالعه میکنم. سوالاتی برایم پیش آمده که امیدوارم فرصت پاسخ دهی به آنها را داشته باشید.

من برای ارسال مقالاتم، دو معیار برای خود تعریف کرده ام. یکی قرار داشتن نام اون ژورنال در یکی از پایگاههای معروف مانند الزویر، اشپرینگر، تیلور و ... و دیگری دارا بودن ضریب تاثیر.

سوالی که اخیرا برایم پیش آمده و با وجود جستجوی زیاد، هنوز بطور کامل پاسخم را نگرفته ام، تعریف درستی از مقالات آی اس آی است. ما از کجا متوجه میشیم که یک ژورنال، آی اس آی محسوب می شود یا نه؟

- اگر در اسکوپوس ایندکس شود؟

- اگر در تامسون اند رویترز ایندکس شود؟

-آیا همه ژورنالهایی که با جستجو در سایت

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/

عنوانشون قابل دستیابی هست آی اس آی هستند؟ یا ژورنالهایی که در فایل اکسل "ژورنال سایتیشن ریپورت (جی.سی.آر)" لیست شده اند آی آس آی هستند؟ و یا اینکه اصولا ژورنالهای موجود در این دو، یکی هستند؟

- بعضی ژورنالها در سایت

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/

موجود نمی باشند ولی در سایت:

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

موجود بوده و دارای ضریب تاثیر نیز هستند. آیا این سایت دوم معتبر هست و ژورنالهایی که در این سایت موجود می باشند را نیز می توان آی اس آی دانست؟

-و سوال آخر اینکه وب آف ساینیس" با "وب آف نالج" چه فرقی می کند؟

ضمن تشکر از وقتی که صرف قرائت این ایمیل کردید، شایسته قدردانی خواهید بود اگر در اسرع وقت به همه سوالاتم پاسخ دهید.

سپاسگزارم
  
پاسخ:

اولا از لطف شما نسبت به اینجانب کمال سپاس دارم. بنده نه استاد گرامی هستم و نه محقق ارجمند. یه همیشه دانشجویی هستم که فعلا علارغم درد انگشتانم برای تایپ کردن مطالب, هنوز اندکی انرژی برای به اشتراک گزاردن آن چیزهایی که از دیگران و منجمله شما می آموزم را دارم. بنابراین حد اکثر نامی که ممکن است شایسته آن باشم, یک همیشه دانشجو یا حد اکثر یک همیشه معلم است.

و اما درمورد سوالات شما. عمده این سوالات را قبلا مکررا پاسخ داده ام. برخی از سوالات شما هم بهتر است توسط یک فرد متخصص در علوم Library science پاسخ داده بشود, نه من.

با اینحال از آنجایی که هنوز هم مورد سوال مکرر است, روش زیر را اعلام می کنم:

یک. سایت Scimago یک سایتی است که از محصولات Scopus Elsevier است و به بررسی و رتبه بندی مجلاتی که در اسکوپوس نمایه شده اند می پردازد و مثلا ارجاعات به آنها و اچ ایندکس آنها و رتبه آنها را براساس دیتابیس و معیارهای متریک اسکوپوس می سنجد. این سایت ارتباطی با تامسون روترز (آی اس آی) ندارد و دو چیز کاملا جدا هستند.

دو. به همان لینک مسترجورنال لیست تامسون روترز که به شکل زیر مراجعه کرده اید بروید:

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/

در آنجا یک جعبه سرچ وجود دارد که براساس نام مجله یا سایر موارد میتوان مجله را در مسترجورنال لیست تامسون روترز سرچ کرد. البتنه بهترین کار این است که براساس ISSN سرچ کنید که سرچ شما به اشتباه نخورد. حتما هم دقت کنید که بین چهار رقم اول و چهار رقم دوم یک علامت - گذاشته باشید و این علامت قبل و بعدش هیچ فضای خالی نباشد. اگر هم شماره ISSN مجله ای را از آدرس وبسایت مجله کپی و در این جعبه قرار می دهید حتما ensure کنید که صحیح کپی پیست کرده باشید و مثلا یک فضای خالی قبل یا بعد از شماره ISSN را هم کپی پیست نکرده باشید.

اگر مجله در نتیجه سرچ حاضر بشود یعنی اینکه مجله در مسترجورنال لیست تامسون روترز حاضر است.

اگر مجله درنتیجه سرچ حاضر نشود یعنی اینکه مجله اصلا آی اس آی نیست و هیچ ارتباطی با تامسون روترز ندارد.

اگر مجله در نتیجه سرچ حاضر بشود, ممکن است مجله صرفا در مسترجورنال لیست باشد و یا آنکه در پایگاه های دیگری که به آنها نمایه آی اس آی اطلاق می شود هم حاضر باشد, یعنی مثلا ایمپکت فاکتورش هم توسط جورنال سایتیشن ریپورت که از پایگاه های تامسون روترز است محاسبه شده باشد.

برای آنکه یک مجله ایمپکت فاکتورش توسط پایگاه فوق محاسبه شده باشد آن مجله باید در یکی از دو مکان زیر حاضر باشد

Science citation index expanded: SCIE

Social Science citation index

علاوه بر آن, برخی از مجلات هم هستند که در هیچ کدام از دو پایگاه ساینس سایتیشن و سوشیال ساینس سایتیشن که در بالا نام بردم حاضر نیستند و بنابراین ایمپکت فاکتور شان محاسبه نمی شود ولی هنوز هم جزو مجلات آی اس آی محسوب می شوند. آن مجلات هم مجلاتی هستند که در مکان زیر حاضرند:

Arts and humanities citation index

که مجلاتی که در این پایگاه از تامسون روترز حاضرند, ایمپکت فاکتور برایشان محاسبه نمی شود ولی معمولا همتراز با مجلاتی که در جورنال سایتیشن ریپورت حاضرند می باشند.

و ممکن است مجلاتی هم باشند که در نتیجه سرچ در مسترجورنال لیست تامسون روترز حاضر می شوند ولی در هیچ یک از سه مکان فوق الذکر هم حاضر نیستند.

معمولا دانشگاه ها و مزاکز علمی, مجلاتی را آی اس آی می شناسندکه علاوه برحضور در مسترجورنال لیست, در یکی از سه مکان فوق هم حاضر باشند ولی خیلی از دانشگاه ها و مراکز هم صرفا به حضور مجله در مسترجورنال لیست استناد می کنند و همان که این مجله در آنجا قابل سرچ باشد را امتیازی برابر با آی اس آی برایش محسوب می کنند. بنابراین برای اطمینان از میزان امتیاز متعلقه باید این سوال را از دانشگاه تان بپرسید نه از من.  ضمن آنکه بهترین کسی که به شما این پاسخ را می دهد یک فرد کارشناس یا متخصص علوم کتابخانه است.

و نهایتا آنکه, راحت ترین راه و راه رایگان و مجانی برای آنکه بفهمیم آیا یک مجله در یکی از سه پایگاه فوق  حاضر است یا خیر, این است که به همان آدرس برویم و در بالای صفحه سمت راست که نگاه کنیم سه عدد فایل PDF را برای دانلود قرار داده است که هر کدام مربوط  به یکی از این سه پایگاه مورد اشاره است.

موفق باشید

مهرداد جلالیان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.