مشاوره و خدمات علمی پژوهشی

چاپ مقاله شما در مجلات ISI - استخراج مقاله از پایان نامه و اخذ پذیرش از ژورنال های ISI و ISC و علمی پژوهشی - ترجمه تخصصی حسابداری مالی و مدیریت، روانشناسی و ... - برای مشاوره و راهنمایی و پاسخ به سوالات دانشجویان

مشاوره و خدمات علمی پژوهشی

چاپ مقاله شما در مجلات ISI - استخراج مقاله از پایان نامه و اخذ پذیرش از ژورنال های ISI و ISC و علمی پژوهشی - ترجمه تخصصی حسابداری مالی و مدیریت، روانشناسی و ... - برای مشاوره و راهنمایی و پاسخ به سوالات دانشجویان

روش تحقیق کیفی، کاترین مارشال، گرچن ب، راس‌من، ترجمه علی پارسائیان، سید محمد اعرابی

کتاب روش تحقیق کیفی شامل هفت فصل است که عبارتند از: کلیات؛ محتوای تحقیق؛ چگونگی انجام تحقیق؛ روش جمع‏آوری داده‏ها؛ ثبت، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‏ها؛ مدیریت منابع و زمان و دفاع از ارزش‏ها و منطق تحقیق کیفی.

هدف اصلی کتاب آن است که دربارة شایستگی و مفید بودن روش تحقیق کیفی صحبت کند و نشان دهد که چگونه می‏توان یک موضوع تحقیق کیفی را ارائه نمود. کتاب هم‌چنین به این نکته می‏پردازد که چگونه باید دیگران (برنامه‏ریزان اجتماعی، سیاست‌مداران،‌ مجریان برنامه‏های پژوهشی، دولت و )را در مفید بودن و انجام یک تحقیق کیفی متقاعد نمود و در مراتب بعدی، بیان می‏کند که برای انجام تحقیق کیفی باید چه مرحله‏های مشخصی را گذراند و چه اصولی را باید رعایت کرد. به عبارت دیگر به پژوهش‌گرانی که می‏خواهند با استفاده از روش کیفی درصدد درک و حتی تغییر یک پدیده بسیار پیچیده اجتماعی و فرهنگی و برآیند، راه‌کار‏هایی ارائه می‏دهد. گرچه در کتاب فوق در مورد انواع روش‏های کیفی بحث شده لیکن قصد اصلی نه توضیح دقیق دربارة هریک از شیوه‏های تحقیق کیفی بلکه تشریح فرایند طرح‏ریزی و جریان اصلی تحقیق کیفی بوده است.

می‏دانیم که روش تحقیق کمی و یا تجربی از جمله شیوه‏های تحقیقاتی است که در جوامع مختلف پیشینة طولانی دارد. این شیوه، روش‏ جا‌افتاده و تعریف شده‏ای است که پژوهش‌گران برای انجام بسیاری از تحقیقات ازجمله تحقیقات اجتماعی وفرهنگی از آن استفاده کرده و می‏کنند. پژوهش‌گران دلیل استفادة نسبتاً زیاد از چنین شیوه‏ای راتعمیم‏پذیری، آسان بودن، سرعت در نتیجه‌گیری، وقت‏گیر نبودن و مورد تأیید مجریان و برنامه‏ریزان مختلف قرار گرفتن و بیان می‏کنند لیکن می‏دانیم که‌جهت انجام تحقیقات بسیار پیچیده، خاص و ویژه و نیز امور و مسایلی که بیشتر صورت ناشناخته، مبهم و پنهانی دارند، هم‌چنین تحقیق بر روی افراد و مکان‏های خاص و نیز انجام برخی از مطالعات مقایسه‏ای و تطبیقی و شیوه‏های کمی چندان مناسب نبوده و عملاً پژوهشگران را یا به نتیجه نمی‏رساند و یا اگر هم نتایجی درپی داشته باشد این نتایج چندان دقیق و مستدل نیستند. از این‏رو در کنار شیوه‏های کمی استفاده شده به ‏کاربردن شیوه‏های کیفی برای انجام تحقیقات ژرف و عمیق و نیز کاربردی پیشنهاد می‏گردد.

البته پژوهش‏های کیفی به نسبت تحقیقات کمی،‌ ‌گسترة کمتری داشته و انجام آن‏ها با مشکلات بسیاری از جمله مقاومت مسئولین، تعمیم‏پذیری نسبی، محدود بودن، سخت و وقت‏گیر بودن و روبه‏‏روست.

وجود مشکلات فوق در انجام تحقیقات کیفی، در بسیاری از کشورها مطرح بوده لیکن برخی از جوامع بالاخص در کشورهای پیشرفته توانسته‏اند تا حد زیادی این  مشکلات را مرتفع کرده  و با ارائة تعریف دقیق و اصولی نسبت به چنین شیوه‏هایی راه را بر انجام پژوهش‌های کیفی گشوده و پرداختن به آن‏ها را تسهیل نمایند. البته در برخی دیگر از جوامع نظیر کشورهای در حال‌توسعه، آهنگ این جریان کند است، به طوریکه جایگاه واقعی چنین تحقیقاتی به صورت دقیق مشخص نشده است. ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل عدم شناخت، نبود امکانات و شرایط لازم و کافی و نیز وجود موانع مختلف از جمله موانع ذهنی، علمی و مالی از سوی مراکزی که دست به انجام تحقیقات می‏زنند [نظیر کمیته‏های تحقیقاتی در دانشگاه‏ها و سازمان‏ها] مراکز بودجه‏گذار وسازمان‏هایی که منابع مالی تحقیق را تأمین می‏کنند ،‌ هم‌چنین سردرگمی‏ها و عدم تعریف درست از چنین تحقیقاتی هنوز نتوانسته است به صورت دقیق و آشکار جایی برای چنین روش‏هایی باز نماید به طوری‌که نبود، کمبود ویا عدم استفاده صحیح از این روش‏ها  به طور کامل به چشم می‏خورد.

کتاب روش تحقیق کیفی، به وجود چنین مشکلاتی برسرراه پژوهش‌گرانی که تمایل به انجام کارهای کیفی و عملی دارند ونیز قصد دارند تا وارد جامعة مورد تحقیق شده و از نزدیک و بسیار عمیق به مطالعه و بررسی افراد و رفتارها و رویکردهای آنان بپردازند اختصاص دارد. در این کتاب با ارائة یک راهنمای عملی و مفید به پژوهش‌گران آموخته می‌شود چگونه چنین مشکلاتی را از سر راه خود برداشته و یا آن‏ها را تسهیل  نمایند و این‌که چگونه یک طرح تحقیقاتی کیفی و جامع طراحی نموده و سپس نظر مسئولین امر را جلب نمایند.

در حقیقت، تحقیق کیفی انجام عملی تحقیق در دنیای واقعی است و بسیار ظریف و عمیق مسایل را مورد شناسایی قرار می‏دهد. با استفاده از این روش می‏توان پیچیدگی مسأله‏های اجتماعی را شناسایی کرده، به نتایج غیر منتظرة سیاست‏ها پی برد. هم‌چنین با به‏کارگیری این روش در تحقیقات می‏توان هرچه بیشتر شرایط را واقعی نمود و از شرایط تصنعی و غیر واقعی (اتفاقی که بیشتر در تحقیقات کمی رخ می‏دهد)، فاصله گرفت. دامنة ارزش روش تحقیق کیفی تا به آن‏جا کشیده می‏شود که انواع تحقیقات زیر را در برمی‏گیرد.

1. تحقیقی‌که لازم است برای کسب اطلاعات مربوط به آن در گردابی از پیچیدگی‏ها و فرایندها غوطه‏ور شد.

2. تحقیقی‌که دربارة  نظام‏های نوآور یا پدیده ناشناخته (یا کمتر شناخته شده) است.

3. تحقیقی‌که‌ در آن‌پژوهش‌گر می‏کوشد تا محل وعلت متفاوت بودن سیاست و جنبه‏های اجرایی (گفتار و کردار مقامات) را کشف کند.

4. تحقیقی که درمورد روابط غیر رسمی و بدون ساختار بین فرایندهای سازمانی است.

5. تحقیقی که دربارة شناخت علت مغایر بودن هدف‏های ابراز یا اعلان شدة سازمان با هدف‏های واقعی است.

6. تحقیقی که نتوان آن را به سبب مشکلات اجرایی یا مسایل اخلاقی به شیوة تجربی به اجرا درآورد.

7. تحقیقی که متغیرهای آن هنوز ناشناخته مانده‏اند. تحقیق کیفی در رشته‏های مختلف چون علوم اجتماعی، علوم تربیتی، مدیریت و برنامه‏ریزی وبه طور کلی علوم کاربردی ‏می‌تواند مفید واقع شود.

برخی از شاخه‌های علمی تا کنون بر روش کیفی تأکید داشته‌اند و به این ترتیب نام خود رابه روش‌های کیفی مختلفی داده اند از جمله:

1ـ رفتارشناسی انسانی : در این روش سعی می‏شود تا انواع رفتار انسان‏ها شناسایی و درک گردد. داده‏ها از مجرای مشاهده وتجزیه و تحلیل مقادیر کمی جمع‏آوری شده کسب می‌شوند و گاهی ازضبط صوت و فیلم در آن استفاده می‏شود.

2 ـ روان شناسی : به رابطة  متقابل انسان و محیط درشکل دادن به رفتار توجه می‏کند. در این روش بر داده‏های ورودی مشاهده تأکید شده و در مواردی هم از نوار و ضبط صوت استفاده می‏شود. هدف اصلی روش کیفی در این‌جا شرح یا توصیف این گونه رفتارها و تجزیه و تحلیل اثراتی است که عوامل محیطی بر این رفتارها می‏گذارند.

3ـ مردم‏نگاری کل‏گرا : در این روش فرهنگ انسانی نقش اساسی دارد و این همان‌چیزی است که پژوهش‌گران در اجرای روش مربوطه درصدد شرح، توصیف و تجزیه و تحلیل آن برمی‏آیند. پژوهش‏گران روش مزبور کوشیده‏اند تا با به‏کارگیری روش مشاهده مشارکتی ، داده‏هایی را جمع‏آوری نموده و سپس بدین وسیله دیدگاه‏های افراد مورد تحقیق را مستند سازند.

4- انسان‏شناسی شناختی  (انسان‏شناسی مبتنی برتفسیر مقوله‌های شناخت): دراین‌جا ، اساس براین فرض گذارده می‏شود که دیدگا‏های افرادی که در تحقیق مشارکت می‏کنند بردو دسته است: الف) گروه‏هایی که به شکل توجه می‏کنند ب)گروه‏هایی که درصدد شناخت معانی و مفاهیمی بر‏می‏آیند که به طور منظم بین افراد رد و بدل می‏شود. مصاحبه‏های آزاد و عمیق در این روش کاربرد بسیار دارد.

5ـ مردم‏نگاری ارتباطات : در این روش،‌ مردم‏نگار تحقیقات خود را بر پایة زبان‏شناسی گذارده و با توجه به روابط متقابل گفتاری و غیرگفتاری (با استفاده از روش مشاهده مشارکتی) داده‏هایی را جمع‏آوری و برای ثبت این روابط از فیلم و ضبط صوت استفاده می‏نماید.

6ـ کنش متقابل نمادین : دراین‌جا پژوهش‌گر می‏کوشد دریابد که افراد مقصودشان از ایجاد ارتباط متقابل چیست و چه معنا یا برداشتی از این ارتباط دارند. مشاهدة مشارکتی و مصاحبة عمیق در این روش به کار می‏روند.

پژوهش‌گران دیگری چون جامعه‏شناسان، روان‏شناسان اجتماعی، جرم‏شناسان، متخصصان مردم‏شناسی و انسان‏شناسی، دانش‌مندان علوم سیاسی و برنامه‏ریزان و می‏توانند از شیوه محققین کیفی به منظور انجام تحقیقات خود سود جویند.

از بین مجموع علوم فوق «انسان‏شناسی» یکی از مهم‏ترین شاخه‏های علمی به شمار می‌رود که بخصوص نیازمند استفاده از روش‏های کیفی است چرا که یک انسان‏شناس قبل از هرچیز محتاج ورود به میدان و مکان محققین و برخورد مستقیم و رویارو با عوامل و افراد موجود درآن‌جا است. انسان‏شناس باید همه چیز را از نزدیک مشاهده، لمس و حس کند تا از این طریق مسایل بسیار نهفته و پنهانی را دریافته و در نهایت به تبیین توضیح و نتیجه برسد. کتاب روش تحقیق کیفی گرچه توسط متخصصین علوم تربیتی نوشته شده است ولی راهنمای بسیار خوبی برای پژوهشگران انسان‏شناسی است.

در این کتاب چند نکته کلیدی و مهم به چشم می‏خورد که مؤلّفین، ‌آن‌ها را بارها و بارها در بخش‏های مختلف کتاب مورد تأکید قرار داده‏اند و ما در این‏جا به آن‌ها اشاره می‏کنیم:

1ـ شایستگی و صلاحیت پژوهش‌گر: در تحقیق کیفی، پژوهش‌گرحکم یک ابزار یا وسیلة بسیار مهم را دارد که حضور او در صحنة تحقیق، بخشی اصلی از تحقیق را تشکیل می‏دهد (در حالی‏که می‏دانیم چنین امری در تحقیقات کمی به چشم نمی‏خورد) بنابراین، یک محقق از ابتدا تا انتهای تحقیق چه در بخش ملاحظات فنی نظیر تدوین جدول زمانی و طرح تحقیق، انتخاب میدان و مکان تحقیق ، طرح سؤالات ، حضور در بخش میدانی تحقیق چون مشاهده، مصاحبه و جمع‏آوری داده‏ها و چه در بخش ملاحظات انسانی نظیر مهارت در ایجاد رابطه با دیگران، جلب اعتماد افراد مورد تحقیق،‌ احترام گذاردن به هنجارهای جامعة مورد تحقیق،‌ حساسیت داشتن نسبت به مسایل و یا اصول اخلاقی، قدرت تحمل دیگران و گوش کردن به حرف آن‏ها،‌ وارد حریم خصوصی افراد نشدن و رعایت حد و مرزها و نیز پرهیز از پیش داوری و قضاوت در بارة رفتار افراد و باید نقش و حضوری فعال داشته باشد به طوری‌که بدون حضور او و یا حتی حضور کم‏رنگ او کاری صورت نگیرد.

2ـ مروری بر ادبیات: یکی دیگر از نقاط قوت کتاب تأکید بر جایگاه واقعی ادبیات و پیشینه‏های مربوط به موضوع پژوهش کیفی است که توسط محقق صورت می‏گیرد. امروزه پژوهشگران، در انجام بسیاری از کارهای تحقیقاتی خود به ادبیات مربوط به موضوع پژوهشی مورد نظر توجه نمی‏کنند و یا حتی اگر به این نمونه‏ها مراجعه نمایند صرفاً آن‏ها را برای پرکردن صفحات ویا صرف مرجع‏نویسی به صورت گزارش‏وار در پژوهش خود به کار می‏برند ولی کتاب روش تحقیق کیفی از منظری علمی و بارویکردی نو بر مبحث ادبیات و پیشینة تحقیق تأکید کرده است. این کتاب به پژوهشگران می‏آموزد که چگونه باید تحقیقات پیشین را که با پرسش اصلی پژوهشی در ارتباط است بررسی کرده و سپس آن‏ها را مورد انتقاد قرار دهند. این انتقادها سبب می‏شود که مسأله مورد تحقیق به صورتی دقیق‏تر بیان گردد. در واقع پژوهش‌گر با مراجعه به زمینه و ادبیات تحقیق متوجه کسری‏ها و کمبودها در تحقیق‏های موردنظرشده و گرچه از یک طرف تلاش می‏کند تا از آن‏ها استفاده نماید لیکن از طرف دیگر درصدد برمی‏آید تا با رفع نقایص و کمبود‏های تحقیقات پیشین به شیوه‏های نو و بدیع و نیز اطلاعات جدید دست یابد.

3ـ انواع روش‏های کیفی: یکی از مشکلاتی که امروز در انجام کارهای کیفی‏ با آن روبه‏رو هستیم، عدم شناخت آگاهی درست و صحیح در زمینه روش‏های مختلف انجام چنین تحقیقاتی است. گرچه در رشتة انسان‏شناسی بارها  برشیوه‌هایی به نام شیوة مشاهدة همراه با مشارکت و مشاهده مستقیم به عنوان روش‏های کیفی تأکید شده و بسیاری از محققین مردم‏شناس نیز این شیوه‏ها را در مطالعات خود به کار برده‏اند لیکن انواع و نمونه‏های دیگری از روش‏ کیفی وجود دارد که دانش‌جویان کمترین میزان اطلاعات را دربارة آن‏ها داشته و یا برخی هیچ اطلاعی از این روش‏ها ندارند و کتاب حاضرضمن ذکر نام و تعاریف، این روش‏ها را باز می‌کند و ذهن مخاطبان را نسبت به آن حساس می‏نماید. استفاده از چنین روش‏هایی در تحقیقات کیفی می‏تواند بر عمق و غنای کارافزوده ودر واقع از این طرق می‏توان اطلاعات بسیار زیادی را کسب نمود.

در یک نگاه اجمالی این روش‏ها عبارتند از:

الف ـ روش‏های اصلی: شامل بررسی اسناد ـ مشارکت در تحقیق ـ مشاهده ـ مصاحبه عمیق (جامع)

ب ـ روش‏های تکمیلی: داستان‏سرایی، تاریخچه زندگی، تجزیه و تحلیل تاریخی، فیلم، ویدئو، عکس، حرکت اندام، استفاده از فضا، روش‏های نامریی، روش‏پیمایشی یا پرسش‏نامه‏ای و نیز روش‏های تصویری و آزمون روانی.

5ـ انتخاب برگزیده‏های پژوهشی: از دیگر نقاط قوت کتاب از نمونه‏هایی از برگزیده‏های پژوهشی است. این برگزیده‏ها،‌ خلاصه‏ای از روند کار پژوهش کیفی را در هر مرحله توضیح می‏دهد به عبارت دیگر برگزیده‏ها برگرفته از کارهای تحقیقاتی بزرگ و مهمی هستند که توسط محققین و دانشجویان در زمینه‏ها،‌ رده‏ها و بخش‏های مهم و مختلف تحقیق کیفی نظیر مقدمه و ارائة تحقیق، مشاهدات، مصاحبات و جمع‏آوری داده‏ها و نتیجه‏گیری و ارائة راه‏حل‏ها صورت گرفته‏اند.

برگزیده‏های مزبور چون یک مرجع، ‌کتاب مرجع، کتاب راهنما، و یک الگوی عملی در اختیار خوانندگان و مخاطبان کتاب قرار داده می‏شود تا با استفاده از آن‏ها پژوهش‏گر با روند کار پژوهش کیفی آشنا شده و از این طریق بتواند ابهامات ذهنی خود را برطرف نموده و سپس در جریان واقعی کار پژوهشی قرار گرفته و به تحقیق بپردازد. از این رو به دانش‌جویان و افراد بالاخص انسان‏شناسی که تصمیم دارند در آینده نزدیک وارد میادین تحقیقاتی شده و به صورت کیفی و کاربردی به مطالعة بسیاری از مسایل اجتماعی و فرهنگی بپردازند، توصیه می‏شود که تمام برگزیده‏های پژوهشی این کتاب را مطالعه کنند.

6ـ سرانجام کتاب حاضر شیوة چگونگی و آماده سازی، تهیه و انجام و پایان یک تحقیق کیفی را برشمرده و توضیح می‏دهد و از خوانندگان می‏خواهد تا با در نظر گرفتن تمام این موارد به انجام کار بپردازند،‌ چه در غیر این‏صورت پژوهش از اصل و مبنای خود و نیز کیفی بودن خارج خواهد شد. در یک نگاه اجمالی این موارد عبارتند از :

چگونگی نوشتن طرح تحقیق، بیان مسأله و اهمیت موضوع، ارائه پرسش‏نامه‏های اصلی تحقیق، محدودیت‏های تحقیق، تعریف مسأله و اثبات آن، مروری بر ادبیات ذیربط، چگونگی طرح‏ریزی تحقیق، انتخاب مکان یا جامعه یا پدیدة مورد مطالعه، نمونه‏گیری از مردم،‌ رفتارها، رویدادها، فرایندها، نقش پژوهشگر، روش جمع‏آوری داده‏ها، ثبت، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‏ها و مدیریت منابع و زمان.

چنان که اشاره شد کتاب روش تحقیق کیفی به عنوان یک کتاب راهنما می‏تواند اطلاعات جالبی را در اختیار علاقمندان قرار دهد ولی علیرغم کوشش‏های درخور و شایستة مؤلفان به نظر می‏رسد که در برخی موارد (البته جزیی) انتقاداتی نیز بر این کتاب وارد است که به آن‏ها اشاره می‏کنیم:

‏1ـ قرائت متن کمی دشوار و سنگین و بعضاً همراه با نوعی پیچیدگی و در برخی موارد توأم با ابهام است. البته به نظر می‏رسد که این اشکال مربوط به بخش تألیف کتاب نبوده بلکه ترجمة کتاب در برخی از قسمت‏ها از شیوایی و روانی چندانی برخوردار نیست، به طوری‌که گاه خواننده با خواندن متن، متوجه انقطاع و بریده بریده بودن مطالب می‏شود و در نتیجه فهم مطلب تا حدودی با مشکل رو‏به‏رو می شود.

2ـ یکی از بخش‏های اصلی مربوط به تحقیقات کیفی، بخش روش‏های کیفی است که دانش و شناخت کامل و جامع در این زمینه به پژوهش‌گران کمک شایانی می‏کند در این کتاب گرچه مؤلفین محترم به ذکر نام و توضیحاتی دربارة این روش‏ها پرداخته‏اند ولی این توضیحات بیشتر به صورت خلاصه ارائه شده‌‏اند به طوری که خوانندگان پس از کسب آشنایی با این شیوه‏ها جهت کسب اطلاعات جامع و دقیق‏تر باید به کتب دیگری در این زمینه‏ها مراجعه نمایند و این کتاب نمی‏تواند به تنهایی مشکل‏گشای آن‏ها باشد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.